Näytetään tekstit, joissa on tunniste ahdistus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ahdistus. Näytä kaikki tekstit

18. huhtikuuta 2014

niin paljon sanottavaa

En tiedä kuka tässä blogissa asuu, mutta se en ole minä. Jotain uutta on siis tuleva tai tapahtuva. Olen ajatellut paljon viime aikoina - yksin asuessa ei ole mitään muuta kuin aikaa, etenkin jos osaa kätevästi vältellä tiskivuoria ja imuria, joka kuiskuttelee nimeäni kaapin uumenissa. Olen ajatellut vähän kaikkea, elämää ja itseäni ja sen sellaista. En ole vielä saavuttanut mitään mullistavaa, mutta joitain havahtumisia olen kai kokenut. Ehkä tämä pieni ihminen voi jopa oppia jotain matkastaan.

Nyt, kun olen muuttanut omilleni, on asioita joihin en voi enää palata. En voi palata kotiin asumaan (vitsit, mutta elämä olisikin helppoa jos ei tarvitsisi ottaa vastuuta itsestään), eikä mikään tule koskaan olemaan niin kuin se ennen oli. Minä vanhenen, kaikki vanhenevat. Minä tulen menemään eteenpäin. Uusiin asioihin. Sellaisiin, jotka toiset ovat jo kokeneet. Elämä on kummallista. Tänne tullaan ja täältä lähdetään. Ja vain kuolema tekee elämästä merkityksellisen.


"Pöydällä kyniä ja paperia
Keskeneräisiä lauseita
En niitä koskaan valmiiksi saa
Ei ole mitään sanottavaa
Silmät kiinni tyhjin ajatuksin
Kaiken todellisen kadotin
Myöhässä viikon on tuo kalenterikin

--

Tyhjää paperia kirjoitan
Ja kerron sinulle sen mitä tarkoitan
Etten lauseita valmiiksi saa
Kun on niin paljon sanottavaa"

Egotrippi - Unihiekkaa

4. huhtikuuta 2014

Arvaamatta tuuli kääntyy vastaan, varoita ei myrsky matkoistaan,
arvaamatta maailman tuulet lastaan riepottaa.
Toisiamme hetken saamme kantaa pitkin maailman pintaa karheaa,
hetken verran kohti taivaanrantaa kurkottaa.

Juha Tapio - Arvaamatta tuuli kääntyy vastaan

3. maaliskuuta 2014

Sinä olet ihminen, muistatko

Mä olen ajatellut että mulle henkilökohtaisesti on aivan sama jos jossakin on jotain levottomuuksia, se ei liity muhun mihinkään. Tiedän, se kuulostaa tunteettomalta. Uutisista tulee sitä samaa toitotusta joka päivä. Joka ikinen päivä. Sille turtuu. Sitä ei ajattele. Siltä sulkee korvansa. Siihen tottuu. Mutta oikeestihan ne on siellä meidän sisaret ja veljet jotka kärsii. Meidän jokaisen lähimmäiset, ne on siellä äärimmäisessä hädässä.

Tein sen virheen että katsoin Iltalehden sivuilta videon jostakin joukkopahoinpitelystä Ukrainassa. Täällä Suomessa meillä on asiat niin hyvin, ettei tule edes mieleen millaista jossakin muualla oikeasti on. Mitä se tarkoittaa, että valtio on kaaoksessa. Että kansa jakaantuu. Että ihmisistä kuoriutuu petoja.

Se on kauheaa.

1. marraskuuta 2013

kerro, mistä laivat myötätuulen purjeisiinsa saivat

Milloinkohan oon postannut jotain oikeasti tärkeää? Jotain muuta kuin kauniita kuvia ja tyhjänpäiväistä lätinää? En osaa enää kirjoittaa mistään mikä koskettaa mua. Toivon, että mun blogi olisi samanlainen kuin ennen, pohtisin asioita, ottaisin puolia ja sanoisin mielipiteitä ja kirjoittaisin tärkeistä asioista. Koska kuka oikeesti jaksaa vain katsella kivoja kuvia? Ja milloin viimeksi edes haastin itseäni kun otin kameran käteen? Tää mun harrastama lähikuvien näpsiminen ja kivoihin yksityiskohtiin tarkentaminen nyt ei vaadi hirveesti taitoja. Ja mitä ei kuvaajana osaa, se on helppo korvata kuvanmuokkausohjelmilla.

Mä oon tosi pessimistinen ja kyyninen. (Nyt piti tarkistaa, että varmasti tiedän mitä kyyninen tarkoittaa.) Mä en oikein usko ihmisiin enkä yhteiskuntaan enkä oikeudenmukaisuuteen. Tässä maailmassa on niin paljon pahaa, niin paljon välinpitämättömyyttä, niin paljon turhuutta. Ihailen sokeasti sitä aikaa, kun lapsille pidettiin kuria ja kouluissa kunnioitettiin opettajia ja kun kodeissa luettiin Raamattua. Vihaan tätä vapaakasvatusta. Vihaan sitä, että ihmiset eivät ajattele. Jossain kuollaan nälkään ja sotaan ja täällä läträtään viinalla niin kuin elämässä ei olisi mitään muuta. Tämän mä oikeasti haluaisin sanoa.

24. toukokuuta 2013

kohtalon koura juottaa väkijuomaa

Nyt on kyllä taas niin sellainen olo, että voisipa jo lähteä. Tämä "kannustus" on kyllä niin koskettavaa.
Miten yksi ihminen voikin saada oloni sellaiseksi, etten pysty mihinkään enkä voi koskaan toteuttaa unelmiani?

Siwan kassa häämöttää uhkaavasti. En päässyt, en. Olinkin jo odotellut postia kuin kuuta nousevaa.

12. helmikuuta 2013

how am I supposed to be positive when I don't see shit positive?


Mä murehdin. Aina ja kaikesta. Murehdin koulusta, tulevaisuudesta, menneestä, syyllisyyden tunteesta, worst-case scenario -kuvitelmista päässäni, lähimmäisistäni, Pohjois-Korean ydinkokeesta, sodista, tulevista sodista, Venäjän lapsijutusta, ilmastonmuutoksesta, ihmisoikeusrikkomuksista, työttömyydestä Suomessa ja maailmalla, pienten kuntien ja koulujen lakkauttamisesta isommiksi yksiköiksi, vanhusten huonosta hoidosta.


Mua myös pelottaa kaikki noi mainitsemani asiat. Inhoan sanoa pelkojani ääneen, sillä pelkään jotenkin manaavani ne tapahtumaan. Sanon ne silti, koska muuten en saa ajatuksiltani rauhaa. Kaikki nää asiat on isoja itsessään, mutta voi johtaa vielä paljon suurempiin tapahtumiin ja muutoksiin maailmassa. Meillä on ollut sellaisia sotia kaksi.


On tosi helppoa unohtaa tiettyjen asioiden olemassaolo, kun ne eivät kosketa itseä kuin välillisesti - jos edes niinkään. Esimerkiksi se työttömyys. Tai se, että jossakin on kamala diktatuuri, jolla on kamalan pelottavat voimat. On helppoa unohtaa, että vaikka ilmastonmuutos ei ehkä kosketa tuhoisilla vaikutuksillaan vielä, niin on muita asioita kuten öljyn loppuminen jotka taatusti vaikuttaa.


Jossain uudessa tutkimuksessa todettiin, että nuoria ympäristöasiat kiinnostaa yllättävän vähän. Luulisi, että nuoret ovat kaiken suvaitsevaisuuden ja ekologisuuden äänitorvi, mutta toisin kävi. Miten meidän käy, jos tämän välinpitämättömän sukupolven pitäisi olla meidän tulevaisuutemme?


Olisi hienoa elää aikakaudella, jolla tällaisia ongelmia ei ollut tai tule olemaan. Mahtaako sellaista aikaa silti koskaan tullakaan. Luultavasti ei, se ois vähän vasten luonnonlakeja. Ei mikään voi olla täydellisesti, se on luonnotonta. Mutta jos vähän paremmin.

29. tammikuuta 2013

those were the best days of my life

Mommyyy, it's oveeeer!

Olo oli hassun kummallinen, kun vihoviimeisen lukiotunnin jälkeen luokan ovi meni takanani kiinni. Toisaalta surullinen, toisaalta ällistynyt, toisaalta helpottunut ja onnellinen. Surullinen siksi, että voisin käydä lukiota koko loppuelämäni. Mun lukio on ollut niin upea ja hyvä paikka, meillä on ollut taitavia ja omasta aineestaan intohimoisia opettajia. Suurin osa heistä jää varmasti mun mieleeni kannustajina ja hyvinä tyyppeinä. Olen tavannut uskomattomia ihmisiä ja ystävystynyt ja oppinut tuntemaan vanhatkin kaverini aivan uudella tavalla.
Ällistynyt siitä, miten aika on vain kulunut itsestään ja niin ikuisuudelta tuntuneet kolme vuotta ovatkin kuluneet silmänräpäyksessä. Aivan kuin heräisin nyt unesta, jota olen kolmen viime vuoden aikana nukkunut. Ällistynyt siitä, että maailma ei muutu vaikka suljin sen äidinkielen luokan oven takanani, sinne tulevat uudet oppilaat ja samat vanhat ykköset ja kakkoset. Se luokka ei jää minua kaipaamaan. Ällistynyt siitä, että nämä viime päivätkin tulivat päätökseensä ja että panikointi koulun loppumisesta loppui nyt - koulu loppui.
Onnellinen siksi, että olen kokenut kaikkea niin hienoa näiden vuosien aikana ja ollut tosi onnellinen. Helpottunut, koska taival on vihdoin tullut päätökseen.

Vau. Nämä kolme vuotta ovat kiistatta olleet tähänastisen elämäni parhaita. Pakko myöntää, että tulevaisuus pelottaa, koska se on niin auki ja kaikki on niin uutta. Mikään ei ole enää ennallaan. Nyt mun ja kaikkien muidenkin on pakko oikeasti aikuistua ja itsenäistyä ja ottaa vastuu. Perheen ja vanhempien tuki tuskin koskaan katoaa, mutta mä olen silti maailmassa yksin. Vähän pelottavaa, miten suuri vastuu se on - vastuu itsestä. Toivottavasti ei tule tehtyä vääriä ratkaisuja.

Lukio on antanut mulle niin paljon, oon tosi kiitollinen. Myönnän, että toivoin jopa että joutuisin suorittamaan lukion kolmessa ja puolessa vuodessa, että saisin olla täällä vielä. Silti on mukavaa että tää loppuu, lukio on ollut raskasta vaikka en töitä ole joutunutkaan tekemään enempää kuin yläasteella. Nyt ne huokailut ja koeviikon manaamiset ja tunnilla torkkumiset ja kelloon vilkuilu loppuvat, once and for all.


Huomenna palaan edelleen pulpettiin koeviikon alkaessa, osallistun opettajan ehdottamaan ruotsin abikirjoituskilpailuun. Sillä tavalla lähtö ei tunnu ikuiselta. Tulen vielä muutaman kerran istumaan liikuntasalin kylmyydessä, tällä kertaa toivottavasti kaulahuivin kanssa, kirjoittamassa muutamaa ylioppilaskoetta. Sitten sekin loppuu, tulee kevätjuhla ja valkoinen lakki. Sitten se loppuu.

28. joulukuuta 2012

I'm on my way so don't close that gate

Joka kerta kun mä ajattelen Suomen tai koko maailman taloudellista tilannetta, mua alkaa ahdistaa aivan älyttömästi. En tiedä onko se ihan normaalia ottaa asiat niin raskaasti. Mä näen tulevaisuuden Suomessa todella huonona ja pelkään sitä. Viimeinen naula arkkuun tuli tänä aamuna, kun kuulin että jokainen yli 18-vuotias on velvoitettu maksamaan Yle-veroa. Siis uskomatonta. Mua se ei onneksi koske sillä olen opiskelija eikä mulle ole muita tuloja kuin mahdolliset kesätyötulot. Mutta ihan tosi! Eikö se riitä, että yksi kotitalous maksaa? Ei, jokainen taloudessa asuva tienaava täysi-ikäinen. Mä melkein huusin ääneen kun kuulin sen uutisen.
Musta Suomessa tehdään niin idioottimaisia ratkaisuja ja kaikki ajetaan alas. Suomeen jääminen ei ole mitenkään houkutteleva vaihtoehto mulle enää. Surullista. Ja se STX:n telakkajuttu. Well handled!

Toisaalta musta tuntuu oudolta kirjoittaa tällaista koska olen kuitenkin niin nuori ja tuskin ymmärrän politiikkaa tarpeeksi, mutta kyllä mä hitto soikoon tiedän miltä musta itsestäni tuntuu! Ahdistaa, ahdistaa joka kerta kun ajattelen tätä asiaa. Luin jostain jonkin tutkimuksen että suomalaisnuoret näkevät tulevaisuuden epävarmana ja mä mietin silloin itsekseni että yhdyn tähän kyllä hiljaa itse mielessäni.... nyt voin sanoa sen ääneen. Mulle jotenkin tuli mitta niin täyteen. Toivottavasti auttaa vähän mun tuntoihini että kirjoitan sen tänne. Yleensä se helpottaa, kun saa asian sanottua. Mulla on tapana miettiä kaikkia asioita yksin ja padota niitä sisälleni. Tietyistä asioista en puhu koskaan ystäville tai kenellekään. En esimerkiksi koskaan puhu kenellekään peloistani enkä yleensä mistään ahdistuksen tunteista, sellaisista isommista kuten tämä. Mietin niitä vain yksin pienessä päässäni päätymättä koskaan mihinkään ratkaisuun. Kaikki vain ahdistaa.

Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Eilen juteltiin Englannin-vieraan kanssa yhteen yöllä kunnes hän lopulta joutui lähtemään kotiin. Parannettiin maailma ja pohdittiin syntyjä syviä. Mun haluni lähteä au pairiksi vain vahvistui. Kirjoittelin joku päivä kunnon liudan au pair -hakemuksia. Keep your fingers crossed.

Noustessani portaita yläkertaan mulla soi päässä Lana del Reyn biisi, jossa lauletaan jotenkin sopivasti

come on, let's ride
we can escape to the great sunshine
I know your wife and she wouldn't mind
we made it out to the other side
we made it out to the other side
we made it out to the other side...

ja joka kerta kuunnellessani tätä biisiä ajattelen lähtemistä.

9. marraskuuta 2011

how I wish I could walk through the doors of my mind

Pimeys kyllä näyttää nyt kyntensä. Mieliala on koko ajan ihan maassa enkä tiedä mitä pitäisi tehdä että saisin tämän ahdistuksen kytkettyä pois päältä. En oikein kykene ajattelemaan mitään muuta. En tiedä ja tavallaan tiedän mistä se johtuu.

Äsken tuli mieleen se, miten paljon ihmiset kuluttavat elämäänsä (valitsin tarkoituksella tämän sanan, voit myös lukea 'aikaansa') koneella. Tavallaan on tosi kamalaa, miten paljon joku laite voi viedä ihmisen aikaa - aikaa, jota voisi käyttää niin paljon paremminkin. Kuten perheen tai ystävien kanssa. Jos joskus vielä eksyn takaisin Facebookiin (ehkä parin vuoden päästä on pakko halvan yhteydenpidon vuoksi), lähden sieltä sitten kun en taas tarvitse sitä. Yhden asian olen myös periaatteesta luvannut itselleni; sitten kun mulla on lapsia, tai lapsia tulossa, en ole Facebookissa, siis ollenkaan. Olisi kamalaa että tuntisi tarvetta käydä tsekkailemassa jotain koko ajan tai tekisi mieli päivittää jotain vaikkapa niistä lapsista. Sen ajan voi taas kerran käyttää paljon tärkeämpään. Bloggauskin on silti eri asia kuin Facebookissa norkoilu, bloggaus on elämäntapa eikä paljon eroa varsinaisen kannellisen päiväkirjan kirjoittamisesta. Hoppas että kaikki saivat tästä ajatuksesta nyt kiinni.

Mitäköhän kaikki ihmiset teki sillä vapaa-ajallaan ennen Facebookin aikakautta? Siis mitä mäkin oikeasti tein, norkoilin kotona tv:n ääressä? Mulla on pieni tekemisen puute ollut naamakirjattomuuden jälkeen. Olen kompensoinut sitä tekemällä englannin tehtäviä etukäteen :D Mutta en kyllä ole kertaakaan kaivannut Facebookia, vaikka olen hyvä koukuttumaan moniin asioihin.

Väsyttää, mutta valvon että näen Greyn anatomian. Katsonko kenties liikaa telkkaria? En, koska katson vain kahta sarjaa ja ne tulevat kerran viikossa kummatkin :)
Mun piti tämän postauksen alkuun laittaa klovnin kuva, mutta ne olivat niin pelottavia että mä en halua katsella niitä joka kerta kun kirjaudun sisään :(

Parempaa viikkoa <3

15. syyskuuta 2011

eipä tiennyt tyttö, kuinka kulkee aika pitkin Pohjanmaata

Torstai 15.09.2011

"Tunnet tänään olosi ahdistavaksi sellaisissa tilanteissa, jotka ovat jääneet jollain tavalla keskeneräisiksi. Nyt on aika hoitaa asia lopullisesti kuntoon. Tiedät kyllä mikä asia juuri nyt jarruttaa jonkun tärkeämmän asian toteuttamista. Sen kun hoidat alta pois, niin sitten taas kulkee ja kovaa."

8. elokuuta 2011

my hands - they were strong, but my knees were far too weak

Jotenkin ahdistaa elämä yleensä. Toisinaan mietin mitä hyötyä mistään on, että miksi edes yrittää tai vaivautua. Tuntuu että olen halvaantunut enkä pysty tekemään mitään. Alan suunnitella kaikkea hienoa ja isoa ja tulevaa ja sitten vaivun masentavaan synkkyyteen; en mä pysty, en osaa, en saa apua, liikaa rajoituksia.

Tuntuuko teistä koskaan siltä?

Elämä tuntuu niin paljolta ottaa vastaan, etten tiedä mitä tekisin itseni ja kaiken kanssa. Ihan hirveä tunne.

Sitten seuraavana päivänä on aivan toinen ääni kellossa ja uskon taas. Ja sitten lakkaan uskomasta.

Halusin vain kirjoittaa tämän.

18. toukokuuta 2011

is anybody out there?


Biisi tälle olotilalle.