Näytetään tekstit, joissa on tunniste kirjat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kirjat. Näytä kaikki tekstit

23. lokakuuta 2012

oh heaven, I wake with good intentions

Eilisaamun tunnelmia huurteiselta pihalta





Joulufiilistelyä. Kuten kassatäti sanoi: nyt alkaa sitten joulun suunnittelu.
Olihan se aika huvittavaa, että mulla oli ostoksina joululehti, syksyn ekat suklaakonvehdit ja glögiä :p



Syyslomalukemista, ikisuosikki Brown ja nämä kohutut Conradin kirjat (joku muotijuttu vissiin?), ajattelin lukaista onko ne any good.


P.S. Käytin tänään ihka ensimmäistä kunnallisvaaliäänioikeuttani! Wizard!

17. kesäkuuta 2012

"book lovers never go to bed alone"

Sain inspiraation Jennin kirja-aiheisesta postauksesta kirjoittaa itsekin lukemisesta ja etenkin lapsuuden lempikirjoistani. Lapsuus on sinällään hauska käsite, sillä mikä määrittelee milloin lapsuus loppuu? Ajattelen tiettyjä kirjoja lapsuuden kirjoina, koska ne ovat sen verran lapsellisia etten niitä enää voisi lukea. Ulkoasu on myöskin lapsellinen, teksti isoa ja kirja harvinaisen lyhyt. Silloinhan ne olivat mulle tärkeää ja suurta maailmankirjallisuutta. Nykyään en oikein löydä itseäni kiinnostavia kirjoja, mistä lie johtuu. Ehkä siitä, etten löydä uudesta kirjastosta ylipäätään mitään. Kirjastossa käyminen on silti ihanaa, koska siellä on hiljaista. Mä en silti pystyisi työskentelemään paikassa jossa ainoat äänet ovat ilmastoinnin humina ja kirjojen sivujen lehteily, ehkä varausautomaatin piippaukset.

Mutta lukemista mä rakastan. Pidän kaikenlaisista kirjoista, mutta tosi monimutkainen kieli on rasittavaa luettavaa. En siis lue mitään venäläisiä kuuluja romaaneja, koska en halua keskittyä vain siihen, että saan tekstistä selvää. Venäläisissä romaaneissa on myös usein älytön määrä pitkiä, vaikeasti lausuttavia nimiä ja yhdellä ihmisellä saattaa olla monta nimeä, mikä on häkellyttävää. Sellaisissa romaaneissa yleensä on nimien lista alussa, kuten esimerkiksi Laila Hirvisaaren Sonja -romaaneissa. Ne ovat uskomattomia, upeita, henkeäsalpaavia teoksia. Suosittelen niitä jokaiselle. En muista mihin kirjaan pääsin Sonja -sarjassa, mutta sitten mä vaan lopetin sen kirjan lukemisen keskeltä ja unohdin sen. Pitäisi etsiä se kirja ja jatkaa, sillä sarja oli koskettava ja hyvin kirjoitettu, ja hämmästellen osasin yhä uudelleen samaistua ruhtinatar Sonjaan. Mikä ihana paikka elää, muuten - Belaja Roza.

Lapsena mun lempilukemista olivat Neiti Etsivät, Nummelan ponitalli -kirjat sekä Mysteerikerhosta kertovat kirjat. Pakko tunnustaa, että voin yhä hakea kirjastosta jonkun Mysteerikerho -kirjan ja lukea sen, sillä musta ne ovat nerokkaasti ja hyvin kirjoitettu, eivätkä lapsellisia lainkaan, ja musta on ihana muistella, mitä luin lapsena. Kirjoja on aika monta, yli kaksikymmentä, ja olen lukenut ne kaikki useaan otteeseen. Mun ehdoton lemppari-Mystery Club -kirja on Myrkkyä! Muita kirjoja en osaa mitenkään arvottaa paremmuusjärjestykseen, sillä rakastan niitä kaikkia.

Olen myös kahlannut läpi kaikki Neiti Etsivät, ja pakko mainita miten paljon mua ärsytti Paulan ja Nedin suhde, ihan oikeasti! :D Kaikki oli hirveän siveellistä, ne eivät varmaan koskaan edes pussanneet! Halailivat vain. Muistan yhtä kirjaa lukiessani ihmetelleeni, mitä hakkailla tarkoittaa. Ihmettelin, että miksi kirjassa koko ajan hakataan jotakuta, etenkin kun sarja muuten on niin neutraali kuvauksissaan. No, myöhemmin sekin selvisi sivistyssanakirjan avulla.

Nummelan ponitalli -sarja oli ihan mieletön mun mielestä! Kaikenlaisia mysteerejä ja juonia sarjassa riitti, ja olin ihan heppahullu siihen aikaan muutenkin. Olin katkera, kun äiti ei päästänyt mua ratsastustunneille. Se olisi ehkä estänyt mua tulemasta pelokkaaksi isojen eläinten suhteen - pelkään nykyään isoja koiriakin. En tiedä mistä se johtuu, mutta jos tapaan jonkun ison koiran kuten ison labbiksen tai tanskandoggin - härregyyd! - menen vähän paniikkiin. Etenkin, jos koira on hieman villimpi ja tykkää hyppiä tai syöksyillä päin, olen ihan paniikissa. En tosiaan tiedä, mistä se johtuu. Saman isojen eläinten kategoriaan menevät siis myös hevoset.
Mun ylivoimainen suosikkini näistä Nummela -kirjoista on Ponilahdella tapahtuu, jota rakastin ihan älyttömästi. Assosioin kirjaan aina ja ikuisesti myrskyn ja mustikkasopan. Ja toisin päin, muistikkasopasta tulee aina mieleen se kirja. Mä yritin pienenä hirveästi kirjoittaa hevosaiheisia tarinoita, mutta en tiennyt hevosista juuri mitään joten se oli vaikeaa. Mulla - lue: siskolla - oli kaikenlaisia hevoskirjoja ja niistä yritin sitten opetella asioita jotta osaisin kirjoittaa. Pohdin joskus kuumeisesti, mitä tarkoittaa vasen tai oikea laukka. En edelleenkään tiedä.

Ihan oma luokkansa on Replica -sarja, anyone? Se kertoo kloonityttö Amysta, joka saa tietää totuuden alkuperästään. Hän on yksi kolmestatoista kloonista jotka kehitettiin laboratoriossa täydellisistä geeneistä. Kirjoissa oli menoa ja jotkut olivat aika pelottaviakin. Pidin eniten Paratiisisaaresta, ja yritin monesti matkia sitä tarinoissani. Musta oli siistiä, että kaikki kloonit asuivat saarella Selviytyjät-tyyliin. Amyn sukunimi Candler häiritsi mua aina, candlehän tarkoittaa kynttilää.

Mysteerikerhon kirjat ovat säilyneet mun lemppareina, vaikka luenkin vähän aikuismaisempia kirjoja nykyään. Onko sillä silti väliä, millaisia kirjoja lukee? Ne ovat silti hyviä. Yksi koskettavimmista kirjoista on P.S. Rakastan sinua, jonka hersyvä huumori saa mut aina nauramaan ääneen! Luen sitä tällä hetkellä noin sadatta kertaa, huolimatta siitä että samaan aikaan luen syksyn kirjoituksiin vajaata kahtakymmentä kirjaa. Mulla on silti aikaa lukea proosaakin. Toinen hyvä kirja on Vihollinen vai liittolainen, jonka olen senkin lukenut monen monta kertaa. Se on edelleen hyvä, ja rakastan etenkin kuvauksia Leyan talosta.
Sain yläasteella ahkerasta kirjastossa käymisestäni lahjaksi Unienvaihtaja -nimisen kirjan, joka on niin uskomaton etten osaa sanoin kuvailla. Se pitää lukea ja kokea, pitää omakohtaisesti tuntea kirjan taianomaisuus, että voi ymmärtää. Mä pidän kaikista dekkareista ja murharomaaneista, etenkin ruotsalaisen Anna Janssonin Maria Wern -kirjoista. Niitä tulee tv:stäkin silloin tällöin minisarjoina. Paras niistä on Hylynryöstäjä, jota lukiessani pelkäsin niin etten ole koskaan ennen pelännyt. Edelleen, vaikka olen lukenut sen jo muutaman kerran, mua pelottaa. Kamala yhdistelmä - saari, jolta ei ole poispääsyä, kännyköiden puute ja murhaaja naisjoukon keskuudessa. Ihan hirveän pelottava kirja.
Dekkareihin lukeutuvat myös kaikki Ilkka Remeksen kirjat, joista paras on varmaankin aikuistenromaani 6/12. Fantasiasta en pidä, enkä ole koskaan lukenut Harry Pottereita tai Taru sormusten herrasta.

Mutta kaikkien aikojen parhaimpana kirjana pidän edelleen Joanne Harrisin romaania Kesäviiniä, joka saa mut aina itkemään, koska muistan sen lapsuudesta. Sisko luki sitä ääneen mulle eräänä kesänä, ja mua pelotti hurjasti kun Jay kohtasi ne ilkeät pojat Aliperällä. Pog Hill Lane ja niin edespäin<3 Harrisin kaikissa kirjoissa pienenä punaisena lankana kulkee taikausko, ja musta se  on valloittavaa. Rakastan Kesäviiniä, ja on vaikea sanoa miksi rakastankin niin paljon, ja miksi se aina liikuttaa mua. Se on yksi mun elämäni tärkeimmistä kirjoista.

Sitten sarjakuvista - rakastan Tinttiä! Olin onneni kukkuloilla, kun pääsin elokuviin katsomaan Tintti ja yksisarvisen salaisuus <3 Tintit vaan ovat niin hyviä.

Lukeminen on ihana harrastus. Se vaatii ehkä hyvän mielikuvituksen, sillä lukiessa pitää uppoutua tarinaan niin että kokee olevansa tapahtumien keskiössä ja tietää, miltä ihmiset ja paikat näyttävät. Toisinaan on inhottavaa katsoa kirjoista tehtyjä leffoja, sillä ne eroavat niin paljon alkuperäisestä juonellisesti ja myös siltä osin, miltä näyttelijät ja paikat näyttävät. Joskus kaikki taas osuu nappiin.

Muumipappahan sanoi, että aikuistumisen kannalta tärkeintä on lukea paljon hyviä kirjoja. Well, he was right. Musta hyvät kirjat opettavat ymmärrystä, ne opettavat maailmasta. Huolimatta yliluonnollisista juonistaan ne ovat silti aina opettavaisia. Joka tarinassahan on opetus, vai mitä?

Joskus kun olen rikkaampi ja mulla on oma talo, ostan kaikki ne kirjat joita luin lapsuudessa, laitan kirjahyllyyn ja annan ne omille lapsilleni luettavaksi. Ja saatanpa lukea niitä itse eläkeikäisenä. Sanoihan Oscar Wildekin: "If one cannot enjoy reading a book over and over again, there is no use in reading it at all.", tai Ernest Hemingway: "There is no friend as loyal as a book."

29. lokakuuta 2011

leipuri hiiva

Uuniomenoita, taivaallisen herkullisia!

Tänään aamupäivällä autoin äitiä pihahommissa (joita vihaan) ja sitten tein lihapullia. Niistä tuli suussasulavan hyviä! Välipalaksi kaikille uuniomenoita ja vaniljakastiketta - nam nam :P Sain vielä inspiksen tehdä piparkakkutaikinaa pienen kokeilumäärän. Pesin myös koneellisen pyykkiä ja laitoin astianpesukoneen hurisemaan. Mitä seuraavaksi? 8)

Dan Brownin Kadonnut symboli. Nerokas kirja, I like. Sain sen eilen illalla
(lue: yöllä) loppuun.

7. heinäkuuta 2011

I got fever runnin' like a fire

30. Your favorite song at this time last year

Huh. Ehkäpä tämä olisi yksi niistä, en tosin muista milloin aloin Villa Nahia kuunnella. Silloin, kun näin ensimmäisen kerran Damagesin mainoksen. Siinä soi tämä biisi.


LÄHETYSJUHLAT, olen aivan unohtanut kertoa: siellä oli mahtavaa! Mieletön yhteenkuuluvuuden tunne. Sitä ei saa oikeastaan missään muualla. Tuli oikein ikävä sinne. Joitakin tuttujakin näin siellä ollessani :) Mukana oli myös Janne Kataja talkshow, me likey.

Perjantaina (ehkä) tiedossa partyt! :) Muksaa. Kamujakin olisi suunnitelmissa nähdä viikonvaihteessa.






Kauan odotettu Yves Rocherin paketti saapui! 

Kauneudenhoitoa.

Laila Hirvisaaren 450-sivuinen Sonja luettu! Ikinä en ole lukenut yhtä hyvää kirjaa, ja nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä. Ykkösosaa ahmin ilta toisensa perään. Sarjan toinen kirja Valkoakaasiat odottaa jo.

Ja jestas miten tämä soi päässä!

9. kesäkuuta 2011

you're only an ocean away

Kolusin tänään kirjaston rajatietohyllyä ja mukaan tarttui muutama kivannäköinen kirja! :) Äiti ei kehdannut mennä ufokirjojen kanssa kirjastotädin silmien alle joten jouduin lainaamaan ne itsetoimipisteestä.... :D
Oletteko koskaan lukeneet Mary Higgins Clarkin kirjoja? Hän kirjoittaa jännäreitä. Mä olen lukenut vain yhden, mutta haluaisin lukea useamman. Menneisyyden pirstaleet oli hyvä kirja.
Tänään aion taas aloittaa yhden lempikirjani lukemisen. Kyseessä on Taylor Smithin Vihollinen vai liittolainen.

Tätä tietä pääsee aallonmurtajalle.



Ilmaan pyrähti oikea lintuarmeija... eivätkä tässä olleet kaikki.


Huom. Läiskät taustalla ovat lintuja ;)






Tämä sudenkorento on heittänyt veivinsä lisäjarruvalon eteen auton takaikkunalle.
Pyydän anteeksi laatua, muualta kun ei siivekästä saanut kuvattua kuin ikkunan läpi.
Isän mukaan tämän leposija on ollut tuolla jo kauan.

23. toukokuuta 2011

it's times like these I forget what I miss

Tänään:

Säästössä 97,60€. Olen aika päättäväinen säästäjä kun sille tuulelle satun!
Haluan katsoa ufoleffoja.
Haluaisin elokuviin muuten vaan.
Toivon, että jostain vielä ilmaantuu kesätöitä.
Kuuntelen Eric Claptonia  ja The Clashia hurmoksessa.
Unelmoin tulevasta - siitä lisää myöhemmin.
Mietin miksi kaikki parit eroavat.
Himoitsen englanninkielisiä kirjoja.
Stressaan huomisesta kokeesta. Valmistautuminen jäi taas vähän viime tippaan.
Mietin, mitä kirjoitan kahden vuoden kuluttua. Hermoilen niistäkin.
Odotan inspiraatiota.
Valokuvailen.
Rakastuin seuraavaan kappaleeseen.




28. maaliskuuta 2011

Leibniz

Mua jäi vaivaamaan niin paljon se mun unen Minä puhun verta, että tein siitä anagrammin. Vastauksina tulivat ampunut vihreän ja ampunut hirveän. Eipä paljon valaise. Mietin jo innoissani, josko lauseesta muodostuisi jotain järkevää tai vaikkapa jonkun ihmisen nimi.

Tässä katkelma edellisen bloggauksen kirjasta:

Lähin appelsiini oli vierinyt vadin reunalle, ja minun toinen jalkani oli aivan sen vieressä. Vihanneskauppias oli yhä selin minuun. Hänen apulaisensa - osapuilleen Cassisin ikäinen poika - pakkasi parhaillaan laatikoita hänen kuorma-autoonsa. Ranskan teillä ei liikkunut siihen aikaan juuri muuta kuin busseja. Minä päättelin, että vihanneskauppias oli varakas mies. Niinpä minun oli helppo vakuuttaa itselleni, etten oikeastaan tehnyt kovin väärin. Olin katselevinani kauppiaan perunasäkkejä ja hivutin samalla puukengän pois siitä jalasta, joka oli vadin vieressä. Sitten koukkasin lähimmän appelsiinin vaivihkaa vadilta paljailla varpaillani. Se kävi kätevästi, sillä olinhan kiipeillyt vuosikausia puissa. Kuten olin suunnitellutkin, appelsiini vieri myyntipöydän pukkijalan viereen ja jäi melkein piiloon pöytää peittävän vihreän pressun alle.
Minä laskin heti korini appelsiinin suojaksi ja kumarruin sitten muka ottamaan kiven pois puukengästäni. Näin jalkojeni välistä, että kauppias nosteli juuri viimeisiä vihanneslaatikoita autoon. Hän ei huomannut että sujautin appelsiinin koriin.
Lastenleikkiä. Varkaus oli ollut lastenleikkiä. Sydämeni jyskytti ja poskeni hehkuivat niin helakanpunaisina, että pelkäsin hirveästi jonkun huomaavan sen. Minusta tuntui, että korissani oli käsikranaatti. Oikaisin muina miehinä selkäni ja käännyin kohti äidin myyntikojua.
Sitten jähmetyin paikoilleni. Yksi saksalaisista katseli minua torin toiselta laidalta. Hän seisoi suihkukaivon vieressä vähän kumarassa palava tupakka kourassaan. Kukaan ei mennyt hänen lähelleen, joten hän seisoi ylhäisessä yksinäisyydessään katse kiinnittyneenä minuun. Hän oli varmasti nähnyt, miten varastin appelsiinin. Hän ei ollut voinut olla näkemättä sitä.
Minä tuijotin häntä vähän aikaa kivettyneenä. Kasvonikin olivat jäykät. Muistin liian myöhään, mitä Cassis oli kertonut saksalaisten julmuuksista. Aloin aprikoida, mitä saksalaiset mahtoivat tehdä varkaille, sillä sotilas katsoi minua edelleen. Sitten hän iski minulle silmää. --
Tärisin niin, että uskoin äidin huomaavan sen väistämättä, mutta hän ei ehtinyt juuri sillä erää vilkaistakaan minua. Vaistosin että sotilas tarkkaili minua yhä takaapäin, ja hänen lystikäs, veitikkamainen silmäniskunsa vaivasi minua kuin otsaan lyöty naula. Odotin ikuisuudelta tuntuvan ajan perikatoa, joka ei tullutkaan.

Joanne Harris, Appelsiinin tuoksu

P.S. Sain vihdoinkin lääkäriajan ja mulle määrättiin lääkkeitä poskiontelotulehdukseen! Kamalaa kun joka päivä pää on kipeä. Erittäin häiritsevää.

P.P.S. Huomenna on historian koe, jänskättää! En voi sanoa lukeneeni mitenkään erityisen huolellisesti...

27. maaliskuuta 2011

we all need a pantomime to remind us what is real

Hyi hitto mitä painajaisia olen nähnyt.

Viime yönä näin jotain aivan hullua unta, jossa hakkasin jonkin punaisen puutalon seinään puisia valkoisia kirjaimia ja niistä muodostui lause Minä puhun verta. Minä puhun verta. Hyi hitto.
Sitten siitä talon ohi kulki joitain vanhempia ihmisiä ja he tuijottelivat minua ja touhujani paheksuvasti, joten otin kirjaimet irti. Koko unen ajan tunsin kamalan syyllisyyden tunteen. Unessa minä myös lensin meidän kuistilla ja autotallissa. Se painottomuuden tunne oli huimaavaa, uskomatonta. Samanlaista kuin joskus sängyssä silmät kiinni maatessa tuntuu siltä, että sänky kieppuu ilmassa. Onko teistä koskaan tuntunut siltä?

Tänään luin loppuun Joanne Harrisin kirjan Appelsiinin tuoksu. Toinen niistä kirjoista, jotka muistan hyvin elävästi. En muista, lukiko siskoni sitäkin minulle, vai luinko sen itse. Anyway.

Kaikki alkoi viattomasti yhdestä varastetusta appelsiinista hedelmäkojun luona Angersin torilla. Vain ystävällinen silmänisku, ja nuori saksalainen sotilas lumosi yksinäisen, isättömän yhdeksänvuotiaan. Sinä saksalaismiehityksen kesänä Framboise sisaruksineen pääsi kielletyn hedelmän makuun.
Mutta pienestä vilpistä kasvoi suuria valheita. Ja lopulta murhenäytelmä, joka pakotti Framboisen perheineen pakenemaan kotikylästään Loiren varrella.

Kun Framboise leskeksi jäätyään palaa kotitilalleen ja perustaa pienen ravintolan, sota-ajan synkistä tapahtumista on kulunut yli neljäkymmentä vuotta. Mutta kyläläiset eivät ole unohtaneet.

Enkä osaa vieläkään olla itkemättä.