14. toukokuuta 2011

love is not a victory march

On vaikea kirjoittaa musiikista kuulostamatta kliseiseltä. Yritän nyt parhaani mukaani, ja pyydän jo etukäteen anteeksi jos kuulostan sellaiselta.


Tämä on Eric Claptonin kappale Knockin' On Heaven's Door levyltä Complete Clapton.
Olen jotenkin nyt hirveän herkällä tuulella ja tämä saa minut itkuiseksi ja melankoliseksi.
Äidin ansioista olen alkanut kuunnella Claptonia. Aikuisissa ja heidän musiikissaan
ja heidän musiikin kaihossaan on jotain taianomaista.
Katselin hiljaa kun äiti valitsi levyä kirjastossa. Kyllä, äiti kuuntelee levyjä.
Äiti ei varmaan haluaisikaan kuunnella musiikkia koneelta.
Levyistä mulla tulee aina mun eno mieleen, joka poltti mieleisiään kappaleita meille ja äidille.
Liekö hänkin pitänyt Claptonista.


Tämä on Noah and the Whalen L.I.F.E.G.O.E.S.O.N. Olen tämän ennenkin tänne linkittänyt.
Ihastuin tähän ensi kuulemalta. Erityisesti pidän tästä kohdasta:

On my last night on earth, I won't look to the sky
 just breathe in the air and blink in the light
On my last night on earth, I'll pay a high price
 to have no regrets and be done with my life
 

En osaa sanoa, mikä tässä kohdassa viehättää. "My last night on earth". Se vain koskettaa. "To have no regrets and be done with my life". Niinpä. Sitä kai itse kukin toivoo.


Tämä on Jeff Buckleyn Hallelujah. Lauloin tätä kappaletta ollessani isosena viime kesän riparilla kahden leiriavustajan kanssa kitaran säestyksellä. Siitä hetkestä lähtien olen rakastanut tätä kappaletta. Tällä on erityinen merkitys. Sanat ovat ihmeelliset, siis taianomaiset.
Laitan sanat tähän ilman kertosäkeitä.

Well I heard there was a secret chord
 that David played, and it pleased the Lord 
 But you don't really care for music, do you? 
Well it goes like this
 the fourth, the fifth 
 the minor fall and the major lift 
 the baffled king composing hallelujah


Well your faith was strong but you needed proof 
 you saw her bathing on the roof 
 her beauty and the moonlight overthrew you 
she tied you to her kitchen chair
 and she broke your throne and she cut your hair 
 and from your lips she drew the hallelujah


Well baby I've been here before
 I've seen this room and I've walked this floor

 you know, I used to live alone before I knew you
I've seen your flag on the marble arch
 and love is not a victory march 
 it's a cold and it's a broken hallelujah


Well there was a time when you let me know
 what's really going on below
 but now you never show that to me do you?
 But remember when I moved in you?
 and the holy dove was moving too
 and every breath we drew was hallelujah


Well maybe there's a God above
 but all I've ever learned from love
 was how to shoot somebody who outdrew you
 and it's not a cry that you hear at night
 it's not somebody who's seen the light
 it's a cold and it's a broken hallelujah


En osaisi kirjoittaa parempaa laulua.

Jeffin kohtalo saa minut surulliseksi. 

uomo universale

Ihan ensimmäiseksi - mieletön eilinen Suomen peli Venäjää vastaan! Voitettiin Venäjä jo toisen kerran näissä kisoissa, ja Venäjälle tuli nollapeli. On syytä olla ylpeä. Mikael Granlund teki mielettömän ilmaveivimaalin... hänestäkin sietää olla ylpeä :) Granlund on väläytellyt uskomattomia taitoja näissä otteluissa.
Kaiken lisäksi Petri Vehanen torjui jokaisen Venäjän maalintekoyrityksen.

Toiseksi - olen jo aloittanut kokeisiin lukemisen. Luin historia kakkosen koetta varten jo antiikin ja keskiajan kokonaan, mikä on mun kokeisiinlukemismotivaatiollani hirvittävän paljon. Luin ne noin tunnissa.
Löysin kivan lauseen kirjasta: "viisaus on siis oman tiedon rajallisuuden tunnustamista". Tämä oli Sokrateen oivallus, ja hemmetin hyvä sellainen.

Eilen oli tosi kiva päivä. Voitokkaan pelin jälkeen tuli hyvä uni kun huoneessakin oli melko viileää. Näin paljon hurjia unia. Pakenemisunet ovat kauheita. Missään ei ole turvassa ja koko ajan on etsittävä piiloa. En muista keitä unessa pakenin mutta kyllä monesta paikasta hain turvaa. Lisäksi näin unta joka näytti siltä kuin olisin ollut vanhaa elokuvaa kuvaava kamera. Tavallaan siis ikuistin niitä tapahtumia kameramaisin liikkein. Muistan unesta miehen joka seisoi punaisten verhojen takana piilossa, mutta hänen musta iso kenkänsä näkyi verhon alta. Kukaan muu unessa sitä ei huomannut. Taisin panna sen merkille siksi, että olin se kamera. Mies oli niin pitkäkin että hänen tumma tukkansa näkyi verhon ylälaidasta vähän.

Ja arvatkaapa mitä! Minä ryhdyin Planin kuukausilahjoittajaksi :)

P.S. Musta sadekin on ihanaa kuumien ilmojen jälkeen. Sadepäivissä on jonkinlaista harvinaista tunnelmaa. Silloin saa löhöillä sisällä ilman syyllisyyttä kauniiden aurinkoista päivien tuhlaamisesta - ja silloin on hyvää aikaa ottaa ne koulukirjat esiin.

P.P.S. Huomenna kannustetaan Suomi MM-kultaan!

9. toukokuuta 2011

silmiä se kirvelee, kun on nähnyt liikaa

Tänään oli juhlasalissa joku kansainvälisyyspäivätilaisuus, koska eilen oli Eurooppa-päivä. Lavalla oli kolme naista, yksi ukrainalainen ja yksi afganistanilainen sekä yksi Unicefin edustaja.

Mua on jotenkin aina koskettanut kaikki köyhyys ja sorto ja kaikki mitä kehitysmaissa on meneillään. Ehkä siinä on osasyy, miksi haluaisin rauhanturvaajaksi. Haluaisin että meille otettaisiin Plan-kummilapsi. Mulle on tärkeää saada auttaa toisia, etenkin niin vähäosaisia kuin kehitysmaiden asukkaat. Haluan jonain päivänä vapaaehtoiseksi. Jos ryhdyn ambulanssinkuljettajaksi/ensihoitajaksi, liityn Lääkärit ilman rajoja -järjestöön ja lähden kriisialueille auttamaan. Mutta koska kammoan verta ja piikkejä, tämä on ongelma.

Tietysti on monia muita tapoja auttaa. Tänään kuulimme, mitä esimerkiksi eurolla saa aikaan. 50 eurolla saa aivan uskomattoman määrän apua tarjottua. Tuntuu vaikealta ajatella, että meillä on asiat täällä niin hyvin, ja että samalla planeetalla elää ihmisiä äärimmäisessä hädässä. Tuntuu myös uskomattomalta, miksei mikään apu auta. Mikseivät miljoonalahjoitukset paranna asioita? Monet yksityis- ja julkisuuden henkilöt lahjoittavat suuria summia hyväntekeväisyyteen. Miksi yhä voi olla niin kurjat oltavat jossain päin maailmaa? Onko hätää kärsiviä niin paljon, ettei apu ylety kaikille?

Joistakin tuntuu ehkä siltä, että oma opintotuki on naurettavan pieni. Opin tänään arvostamaan sitä sata kertaa enemmän. Siitä voisin itsekin auttaa toisia. Sisko sanoi lahjoittaneensa lukioaikanaan säännöllisesti WWF:lle rahaa. Mä haluaisin tehdä sitäkin. Siksipä päätin että ryhdyn kuukausilahjoittajaksi. Aion myös jonain päivänä ryhtyä vapaaehtoiseksi auttajaksi.

En mä tarvitse niitä hienoja vaatteita ja uusia kenkiä joita kaikilla on. En tarvitse sitä 70 euron nahkatakkia, joka on tehty ties missä alipalkatulla työvoimalla. En tarvitse sitä kannettavaa tietokonetta joka on tehty hajoamaan viiden vuoden kuluttua ostosta, ja jonka osat on valmistettu - edelleen - halpatyövoiman maissa.
En tarvitse sitä hiusväriä jolla hankkisin itselleni vain syövän. Sillä hiusväripurkin hinnalla maksan jollekin lapselle koulukirjat.

Voisin nyt vaahdota tästä loputtomiin. Luulen, että toin pointtini esille. Tämä kosketti ja koskettaa. Auttakaa tekin, kaikki pystyvät. Tähän tarvitaan kaikkien apua - enkä yritä olla tekopyhä.

8. toukokuuta 2011

mitä merkitsee muutamat vuodet?

Jaana tekstissään olla olemassa listaili kesähaaveitaan ja niissä olivat mukana myös jazzit sekä läpi kesäyön valvominen. Nämä kaksi kuuluvat myös mun ehdottomiin suosikkeihin! :) Varsinaista listaa en ala väsätä, koska mulla on luultavasti samat kuin kaikilla muillakin - biitsillä hengailu kavereiden seurassa. Sen sijaan voisin läväyttää tähän väliin musahaasteen!


21. A song that you listen when you're happy


Kyseinen kipale on myös ehdoton kesäbiisisuosikkini 

vaiti laukkaavat tulet kaarta taivaan

Keväisen äitienpäivän kuvasadon antia!



Kasvihuoneessakin hurrataan Suomelle!

Puutarhurin hanskat.

Ostin äidille tämän reseptikirjan, koska äiti rakastaa Martta Wendelinin kuvia.

Kaksi kirkasta sydäntuikkukippaa.

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille all around the worldMinna Immosen kortti.

Suussasulavaa marenkikakkua...


Tykkään näistä kahvikupinalusista (en millään saa päähäni niiden nimeä...)

Merikuvia, I am in love.




Äidin uusi silmäterä. Hän sai tämän hortensian äitienpäivälahjaksi siskoltani.

One small step for man...


Eilinen Donkey Riden keikka oli mahtava! Pride ja Yesterday's News ovat lempparibiisejäni, kummatkin soitettiin! :----) Messustakin selvittiin kunnialla, vaikka ehdittiin harjoitella vain kaksi kertaa. Myöhästyin yhdessä biisissä mutta se korjattiin hienosti :)

Mahtavaa äitienpäivää kaikille ja voimia huomiseen arkipäivään :)

7. toukokuuta 2011

water is like a million diamonds

20. A song that you listen when you're angry



5. toukokuuta 2011

teen sulle sen pienen tempun vanhanaikaisen

19. A song from your favorite album

Tämä kappale on yhdeltä Volbeatin lempilevyltäni.

4. toukokuuta 2011

04/05/2011






Tässä se H&M:n ihana kesäkassi josta puhuin!
Kaikki kuvat: H&M

3. toukokuuta 2011

go lions!

Inhottavan kipeä olo. Aikaisemmin oli niin kylmä että suurin piirtein tärisin, ja torkkujen jälkeen tuli paha olo.

Listaan piristeeksi päivän hyvät jutut!

Jumppapallo. Ostin sen vihdoinkin! Siirsin tietokonetuolin kokonaan pois ja tasapainottelen tässä samalla. Nyt pystyn tekemään kivuttomasti vatsa-ja selkälihaksia. Selkä sattuu aina kun teen vastalihaksia, eikä siis vain lihaksista. Lisäksi mulla on isot lonkkaluut jotka nekään eivät tykkää (vatsa)lihasten tekemisestä.
12,90€, Sokos.

Äitienpäivä. Ostin äidille ehkä parhaimmat lahjat ikinä! :) Ei niistä sen enempää ;)

Ystävät. Täytyykö tätä edes selittää?

Jääkiekko. Suomi voitti Latvian rankkareissa! Kyllä huudettiin ja hurrattiin! Viiden minuutin jatkoajan jälkeen Immonen veti rankkareissa ensimmäisenä Latvian maaliin, kukaan latvialaisista ei onnistunut ujuttamaan kiekkoa Lassilan taakse. Pelissä Lassila ei vaikuttanut hääviltä maalivahdilta mutta kyllä se maalin lopulta peitti :) Seuraavaksi - huomenna - Suomi pelaa Tsekkiä vastaan 

Silmätarkastus & piilolinssit. Olin maanantaina optikolla vuosittaisessa kontrollitarkastuksessa, koska mulla on ollut piilarit jo noin vuoden. Simmut on hyvässä kunnossa ja näen ihan yhtä hyvin kuin ennenkin! Thank God for that.

Raha. Viimeinen lapsilisä tulla tupsahti tilille viime viikolla ja lähipäivinä tulee ensimmäinen opintotuki, wuhuu! Niistä maksetaan silmätarkastus ja uudet piilolinssit.

Löydöt. Löysin Sokokselta pari ihanaa laukkua, kummallakin hintaa noin 35€. Mulla ois sinne 50€ lahjakortti mutta en oo ihan varma, mihin haluan sen käyttää. H&M:llä taas olis myynnissä ihania rantakassityyppisiä laukkuja, arvoltaan 20€. Väreinä sinivalko-, keltavalko- ja oranssivalkoraidat.

Tulevaisuus. Aloitan syksyllä ehkä hiphopin tanssimisen! Jees, olen todella innoissani. Kausihintakin on aika halpa. Olen aina luullut että tuollaiset harrastukset ovat kalliita.

P.S. Tänään terveystiedon tunnilla mulle selvisi, että terveysliikunta on ihan eri asia kuin urheileminen. Tipahti tavallaan taakka pois harteilta - ei mun tarvitsekaan olla hirveän hyvä, ei mun tarvitse puurtaa älyttömiä määriä päivässä. Noin kolme tuntia viikossa riittää, oli se sitten lenkkeilyä, pyöräilyä tai hyötyliikuntaa.

1. toukokuuta 2011

oh radio play me that sweet heavenly song

Näin viime yönä tosi hurjaa unta. Muistan siitä vain vähän. Olin nuortenleirillä joidenkin lukiokavereideni kanssa. Unessa tapahtui kaikkea pelottavaa ja jännittävää, ja paikat tuntuivat sekoittuvan toisiinsa. Välillä olimme meidän talon keittiössä, mutta sekin kuului leireilytiloihin. Muistan että unessa eräs vanha koulukaverini vuosien takaa istui pöydän alla ja hänellä oli tosi pelottava katse, hän tuijotti tyhjyyteen. Hän vaikutti hullulta. Unessa tapahtui myös kaikenlaisia ufojuttuja. Muut nukkuivat ja minä olin hereillä. Ympärilläni tapahtui pelottavia asioita, en vain muista mitä.

Kaikki on kovin sekavaa kun yritän ajatella unta. Unessa tiedostin olevani ystäväni luona yötä mutta samalla ajattelin että jes, saan olla täällä vielä toisen yön - nuortenleiri on viikonloppuleiri ainakin täällä.

Huomenna takaisin kouluun. TYL-SÄÄ, jos saan sanoa...