31. maaliskuuta 2014

12. maaliskuuta 2014

there's no place like home


Täällä meitsi asustaa nyt.

10. maaliskuuta 2014


3. maaliskuuta 2014

Sinä olet ihminen, muistatko

Mä olen ajatellut että mulle henkilökohtaisesti on aivan sama jos jossakin on jotain levottomuuksia, se ei liity muhun mihinkään. Tiedän, se kuulostaa tunteettomalta. Uutisista tulee sitä samaa toitotusta joka päivä. Joka ikinen päivä. Sille turtuu. Sitä ei ajattele. Siltä sulkee korvansa. Siihen tottuu. Mutta oikeestihan ne on siellä meidän sisaret ja veljet jotka kärsii. Meidän jokaisen lähimmäiset, ne on siellä äärimmäisessä hädässä.

Tein sen virheen että katsoin Iltalehden sivuilta videon jostakin joukkopahoinpitelystä Ukrainassa. Täällä Suomessa meillä on asiat niin hyvin, ettei tule edes mieleen millaista jossakin muualla oikeasti on. Mitä se tarkoittaa, että valtio on kaaoksessa. Että kansa jakaantuu. Että ihmisistä kuoriutuu petoja.

Se on kauheaa.

7. tammikuuta 2014

mä en tiedä mitä teen, olosuhteet minut saivat vangikseen

Kuulin tänään radiosta ensimmäistä kertaa Leevi and the leavingsien kappaleen Elina, mitä mä teen? Miten niin surullisia ja ahdistuksen täyttämiä lauluja kirjoitetaan?

Eikö elämässä riitä mikään
ei hellittäisi hetkeksikään mieletön kierre?
Mekin yritimme uskotella
että hankkisimme sähköhellan jääkaapin viereen

Eikö elämässä riitä mikään
eikö hellittäisi hetkeksikään jatkuva paine?
Kuinka usein täällä turpiin saakaan
Kuinka nopeasti kaikkoaakaan
rahat ja maine

2. tammikuuta 2014

natural cosmetics

Postin tuomaa, en malta odottaa että pääsen kokeilemaan uutuuksia! Puuteri ja ripsari vanhoja tuttuja, luottotuotteita! Ylävasemmalla pari yllätystä tilaajalle. Cattier yläoikealla pääsee testaukseen viimeistään huomenna.

Keväällä ostin kokeiluun yhden kehutun Flow-sarjan palasaippuan joka oli hiusten pesuun tarkoitettu. Paketissa varoiteltiin, että hiukset saattavat aluksi tuntua tahmaisilta. Varsinaista tahmaisuutta en huomannut ainakaan kuivissa hiuksissa, mutta suihkussa hiukset takertuivat toisiinsa inhottavasti. Pesin kuitenkin rohkeasti joka kerta palasaippualla ja toivoin, että ilmiö häviää ajan kuluessa. Vaan ei hävinnyt. Edes hoitoaineen laittaminen ei auttanut takertumiseen. Paketissa myös neuvottiin vaahdottamaan hiukset kahteen kertaan ja tein niin joka kerta, kunnes aloin epäillä sen pesevän liikaa ja ryhdyin vaahdottamaan vain kerran. Hiusten harjaaminen oli ihan tuskaa sekä märkänä että kuivana, takkuja oli ihan järjettömästi ja multa lähti hiuksia tuplaten sen verran mitä aiemmin oli lähtenyt. Mun harja oli ihan pallo tosi nopeasti. Saippua kyllä antoi luvattua nostetta mutta hiukset menivät huonoon kuntoon. Myös mun parturi huomautti hiusten kunnon rapistuneen, ja se sai mut jättämään palasaippuakokeilun. Parturi joutui turvautumaan tangle teezeriin selvittääkseen mun hiukset vaikka oli pessyt kampaamotuotteilla ja laittanut hoitoainettakin. Mulla oli kova luotto tähän saippuaan kaiken Flow'n saaman positiivisen palautteen vuoksi. Ne odotukset kyllä karisivat aika nopeasti. Ainoa plussat, jotka saippualle annan, ovat sen vaahtoavuus ja palasaippualla pesemisen helppous. Vaikka vaahtoavuus ei sinänsä ole mikään hyvän pesun merkki, mä tykkään siitä että se vaahtoaa. Osa luonnonkosmetiikan shampoista on hyvin vaahtoamattomia, joten se voi tuntua vähän oudolta jos siihen ei ole tottunut.

Parhain luonnonkosmetiikan shampoo tähän mennessä on ollut Santen kiiltoshampoo. Mádara on tosi hyvä merkki, mutta sillä mun hiukset jäivät rasvaisiksi. Luonnonkosmetiikassa yksi parhaimmista jutuista ovat tuoksut, ne ovat täysin aitoja ja muistan tuoksujen olleen tottumattomalle tosi rajuja. Etenkin muistan nuo Mádaran shampoot jotka tuoksuivat tosi vahvasti päärynältä. Niihin tottuu kuitenkin nopeasti.

Markettishampoihin en enää koskaan palaa, en itse asiassa tule koskaan käyttämään mitään muuta kuin luonnonkosmetiikkaa. En halua enää palata mihinkään kemikaalipommeihin, kun on olemassa niin helppo ja hyvä tapa vähentää sekä ympäristön kuormitusta että omalle kropalle aiheutuvaa vahinkoa.

On muutamia asioita, joista voisin puhua vaikka ikuisuuden, ja luonnonkosmetiikka on ehdottomasti yksi niistä. Musta on tosi hienoa, että se on aina vain tunnetumpaa ja että mun käyttämiä tuotteita löytyy nykyisin tavarataloistakin. Useimmiten kuitenkin tilaan kaiken nettikaupoista. Samaan aikaan mä painin näiden asioiden kanssa, kun ajattelen sitä miten länsimaissa pohditaan omaa kauneutta ja hyvinvointia kaiken yltäkylläisyyden keskellä kun samaan aikaan toisella puolella maapalloa nähdään nälkää. Tuntuu tosi itsekkäältä ja hullulta, että meillä on aikaa miettiä jotain mustapäitä tai näppylöitä, kun toisilla ei ole syötävää. Kyllä se herättää ajattelemaan.
Ainakin mulle tulee parempi omatunto, kun tiedän, etteivät mun käyttämät kosmetiikat pilaa tai saastuta vesiä tai luontoa. Koska ihan yhtä lailla kuin välitän kehitysmaiden köyhistä, samalla tavalla ympäristöaiheet koskettavat mun sydäntä. Loppuun yksi hieno ajatus...

"Two things define you: your patience when you have nothing and your attitude when you have everything."

28. joulukuuta 2013

Christmas 2013


23. joulukuuta 2013

22. joulukuuta 2013

you are under the weight of living

Näin au pair -kamustani ja tämän host familysta unta! Perhe asui jossain törkeän kokoisessa upeassa kartanossa. Perheen pojalla oli synttärit, mutta tämän äiti oli koko ajan yläkerrassa mököttämässä masentuneena. Muistan siinä talossa olleen matkamuistomyymälän! Ja talon hulppeassa eteisaulassa oli jumalattoman kokoinen musta kattokruunu, jota pitkin valui juhlien lopuksi vettä aivan solkenaan aulaan, sillä katossa oli reikä. Kreisi uni! Kyselin aupparikamultani hämmentyneenä että eikö tämän host family asunutkaan sellasessa town house -tyyppisessä talossa jossa muistin heidän asuneen ja että sehän oli aivan erinäköinenkin... Mun aupparikamu selitti jotenkin hämärästi ja kierrellen, että muistamani talo oli joku host momin sukulaisten talo. Perhe ei siis koskaan ollut asunut siinä vakituisesti. Olin kuin puulla päähän lyöty.

Ostin unessa talon matkamuistomyymälästä hienon kankaalle painetun taideteoksen, johon oli utuisin sävyin painettu vene merellä ja kaukana horisontissa näkyi pienenpieni, yksinkertaisen muotoinen majakka. Otin kankaan jossain vaiheessa kaupan ulkopuolella pois ostoskassistani. Mutta käsissäni olikin vain kopiokoneella teoksesta otettu mustavalkoinen surkealaatuinen paperiversio. Olin tosi vihainen ja katkera ja tunsin oloni petetyksi.

15. joulukuuta 2013

Kauneimmat joululaulut

Sä tähdistä kirkkain nyt loisteesi luo
sinne Suomeeni kaukaisehen!
Ja sitten kun sammuu sun tuikkeesi tuo,
sa siunaa se maa muistojen!
Sen vertaista toista en mistään ma saa,
on armain ja kallein mull' ain Suomenmaa!
Ja kiitosta sen laulu soi Sylvian
ja soi aina lauluista sointuisimman.

Tämä saa mut aina miltei kyyneliin.